๐ช๐ฎ๐ ๐ฎ๐น๐ ๐ฑ๐ฒ ๐๐ผ๐ฒ๐ธ๐ผ๐บ๐๐ ๐ด๐ฒ๐ฒ๐ป ๐๐๐ฎ๐ฟ๐๐ฒ๐ฟ๐ ๐บ๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ป๐ผ๐ฑ๐ถ๐ด ๐ต๐ฒ๐ฒ๐ณ๐?
- Anne Oskam

- 17 aug
- 1 minuten om te lezen
Laatst zei mijn dochter: โIk vraag het wel even aan ChatGPT.โ
We hadden een discussie, en 'chappie'
werd er moeiteloos bij gehaald.
Ze ging ervan uit dat het antwoord klopte.
Ik moest glimlachenโฆ en daarna begon het te knagen.
Niet omdat ik tegen AI ben โ integendeel, het helpt mij regelmatig van mijn writerโs block af.
Maar omdat ik me realiseerde: wat gebeurt er als we zรฉlf niet meer leren denken?
Vandaag las ik in het FD dat startersbanen verdwijnen, omdat AI veel uitzoekwerk overneemt.
Efficiรซnter, zeker.
Maar waar leren jonge mensen dan hun vak?
Waar oefenen ze hun nieuwsgierigheid, hun fouten, hun leervermogen?
Het doet me denken aan de opkomst van social media.
We dachten: wat een prachtige manier om te verbinden.
En nu? Veel contact is vluchtig. Echte gesprekken worden vermeden. Sociale eenzaamheid groeit.
AI biedt ongekende kansen.
Maar ook risicoโs.
Wat dreigen we te verliezen als we alles optimaliseren?
Nieuwsgierigheid. Verdieping. Authentiek contact.
Ik merk dat ik steeds vaker verlang naar de menselijke maat.
Naar vragen zonder snel antwoord.
Naar het gesprek dat schuurt โ en raakt.
Daarom deze uitnodiging.
Aan iedereen die werkt met AI, bouwt, implementeert of onderzoekt:
Laten we niet alleen kijken naar wat er kan.
Maar ook naar wat wenselijk is โ voor onze kinderen, ons werk en onze samenleving.
Misschien begint het klein. Een uurtje per week. In de klas. In je team.
Niet alleen over de mogelijkheden, maar ook over de impact en de schaduwkant.
๐๐ฐ๐ฆ ๐ป๐ฐ๐ณ๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ธ๐ฆ ๐ฅ๐ข๐ต ๐ซ๐ฐ๐ฏ๐จ๐ฆ ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ด๐ฆ๐ฏ ๐ฃ๐ญ๐ช๐ซ๐ท๐ฆ๐ฏ ๐จ๐ณ๐ฐ๐ฆ๐ช๐ฆ๐ฏ ๐ช๐ฏ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐๐-๐ต๐ช๐ซ๐ฅ๐ฑ๐ฆ๐ณ๐ฌ?
๐๐ฐ๐ฆ ๐ด๐ต๐ช๐ฎ๐ถ๐ญ๐ฆ๐ฆ๐ณ ๐ซ๐ช๐ซ ๐ญ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ, ๐ฅ๐ฆ๐ฏ๐ฌ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ถ๐ธ๐ด๐จ๐ช๐ฆ๐ณ๐ช๐จ๐ฉ๐ฆ๐ช๐ฅ ๐ช๐ฏ ๐ซ๐ฐ๐ถ๐ธ ๐ต๐ฆ๐ข๐ฎ?
Deel je aanpak of worsteling โ laten we elkaar inspireren.



Opmerkingen