Kies liever voor een assertieve aanpak in plaats van een afwachtende aanpak. Leer hoe je tijdig kan interveniëren als leidinggevende en een assertieve houding hierin kan innemen.
Er is vaak nog veel ongewisse over burn-out klachten bij een werknemer en hoe daarmee om te gaan. In praktijk merk ik dat een leidinggevende vaak niet weet hoe ze om moeten gaan bij het uitvallen van een werknemer en welke hulp ze kunnen bieden. Ook merk ik dat er vaak zo'n vier à zes weken overheen gaan voordat er hulp vanuit een bedrijfsarts komt. Tijdens dit thuiszitten wordt een werknemer vaak juist onrustiger, voelt zich machteloos en kampt vaak met een schuldgevoel. Als je je niet goed voelt, dan wil je niet een maand lang thuis zitten zonder hulp of toekomstperspectief. Hierdoor kan iemand zich opgejaagd voelen om zo snel mogelijk weer te gaan werken, wat het herstel niet bevordert en vaak juist verslechterd.
Als leidinggevende ben je niet alleen verantwoordelijk voor goede resultaten, maar ook voor het welzijn van je teamleden. Hoe ontwikkel je als leidinggevende de juiste soft skills die nodig zijn? Zodat jij de signalen tijdig herkent en pro- actief het eerlijke en open gesprek aangaat. Dat je stimuleert hoe de grenzen beter herkent en bewaakt kunnen worden. Niet alleen bij het teamlid dat is uitgevallen, maar ook bij de andere teamleden? Immers een teamlid met een hoog plichtsbesef moet je dan juist afremmen. Wordt ook bewust van je eigen gedrag? Als leidinggevende ben jij de spiegel. Wat laat jij als voorbeeld richting je team zien?
Preventie is beter dan genezen. Een burn-out ontstaat vrijwel altijd door een combinatie van meerdere factoren. Het wordt niet veroorzaakt door hard werken alleen. Een onveilige werksfeer, te weinig waardering voelen, een hoog plichtsbesef, veranderingen in privé situatie en andere belemmerende overtuigingen die ten grondslag liggen. Praten hierover is vaak moeilijk. Hoe kan je toch als leidinggevende het gesprek hierover openen?
Ontwikkel je soft skills voor een assertieve benadering en leer hoe je tijdig kan interveniëren als leidinggevende. Maak een plan dat meerdere aspecten tegelijk aanpakt; lichamelijk (voeding, beweging, slaap), cognitief (belemmerende overtuigingen), affectief (emoties, behoeften, waarden) en spiritueel (herijken van identiteit en purpose). En bepaal met elkaar welke gedragsverandering er nodig is voor meer eigen regie, veerkracht en een gezonde privé-werk balans.
Hoe je dit slim doet? Ik kom graag met je in gesprek.
Σχόλια