top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverAnne Oskam Business coach

Hoe blijf je als leidinggevende in deze onrustige periode goed aangesloten bij je team?


In deze ‘Corona-tijd’ worden we gedwongen tot afstand nemen. We werken voornamelijk vanuit huis. Als er enige scheidslijn was tussen werk privé, dan is deze nu volledig weg. Heb je als leidinggevende een gezin, dan heb je er ook nog taken bij gekregen om het schoolwerk van je kinderen te begeleiden. Dit vraagt om veel flexibiliteit, geduld en creativiteit over hoe je de beschikbare tijd en aandacht zo efficiënt mogelijk inzet. Daarnaast word je gedwongen op zoek te gaan naar nieuwe manieren om aansluiting te blijven zoeken met je team op afstand. Sociale cohesie is nu belangrijker dan ooit. Wat zijn de uitdagingen van leiderschap op afstand?


Zie hieronder vier aandachtsgebieden voor leiderschap op afstand:

1.    Cognitief – hoe je denkt?

2.    Fysiek - hoe je de dingen doet? 

3.    Affectief - wat je voelt?

4.    Spiritueel - wie je wilt zijn?


1)  Cognitief – hoe je denkt?


Wat zijn je gedachten en overtuigingen? Hoe kijk je tegen deze situatie aan? Zijn het positieve gedachten of enkel negatief? Zie je kansen of alleen maar belemmeringen?We hebben helaas nog geen inzicht op het bestrijden van het COVID19 virus, maar we hebben wel invloed op onze mindset. Je mindset bepaalt alles hoe je met dit ‘gedwongen’ isolement om gaat.

Als leidinggevende wil je de sociale verbinding onder het team blijven zoeken. We zien hierin veel creativiteit en initiatieven ontstaan. Online meetings op Zoom, Google meet en Microsoft Teams worden massaal gebruikt om elkaar niet alleen te spreken maar ook elkaar te blijven zien. Virtuele ‘start van de dag’ momenten en virtuele borrels worden opgezet voor social talks. Ook ontstaan er quizen of estafettes om elkaar te blijven inspireren zoals: “Wat doe jij tijdens de pauzes?”.

De valkuil is echter om alleen aandacht te geven op de sociale cohesie binnen het team. Maar hoe gaat het eigenlijk op individueel niveau? Heb je voldoende inzicht in wat er speelt bij elke medewerker afzonderlijk? Hoe kijk je zelf tegen deze situatie aan? Echt contact maken op afstand vraagt van jou als leidinggevende nog meer aandacht van je skills en kwaliteiten. Naast vaardigheden als ECHT luisteren, doorvragen en feedback geven, wordt er nu nog meer van je reflecterende en empathische vermogen gevraagd. Hoe meer je verbinding maakt met jezelf, hoe meer je verbinding maakt met een ander.

Als iemand zijn verhaal wil delen met jou, wat doe je dan? Heb je er weleens op gelet hoe jij luistert? Ben je aandachtig of kom je gelijk met jouw eigen verhaal? Als je echt naar iemand luistert, voelt die ander zich geaccepteerd, serieus genomen, veilig en erkend. Het is prettig wanneer jij werkelijk luistert, en niet gelijk interpreteert en adviseert.



2)  Fysiek - hoe je de dingen doet? 


Nu we gedwongen zijn anders te werken, kan je veel in kaart brengen en waar nodig optimaliseren. Zoals hoe is de werkplek thuis geregeld en hoe kunnen we dit ergonomisch beter organiseren?

Er zijn ook veel dingen waar we nu geen zicht op hebben. Heb jij voldoende zicht op hoe je medewerkers hun structuur kunnen behouden nu ze niet naar kantoor hoeven te komen en hobby’s en sporten niet meer kunnen? In deze situatie zien we namelijk ook een gevoel van ‘escape-isme’ bij mensen ontstaan. Goede voornemens worden nu makkelijker van tafel geschoven, zoals: “Ik mag best vandaag een glas wijn drinken, ook al is het een doordeweekse dag, want we mogen al zoveel niet meer!”

Op fysiek gebied zijn er veel initiatieven ontstaan om gezond en fit te blijven. Sportscholen en personal trainers zetten video’s online over hoe je het beste de bootcamp oefeningen kunt uitvoeren. Dergelijke initiatieven kan je als leidinggevende natuurlijk ook stimuleren.

Hoe zorg je dat je meer zicht krijgt op de fysieke gesteldheid van de individuele medewerker? Geef aandacht aan die werknemer die in de oude situatie al stressklachten had, doordat hij bijvoorbeeld moeite heeft met het loslaten van verantwoordelijkheden. Ga ervan uit dat de klachten in deze situatie niet over zijn, waarschijnlijk zijn ze door de situatie nu juist groter. Wat kan jij als leidinggevende deze persoon juist nu bieden om deze situatie door te komen?



2)  Affectief - wat je voelt?


Emoties zijn besmettelijk. Heb je negatieve gevoelens (zoals angst en onzekerheid) dan worden deze snel overgenomen door anderen. Hoe zorg je als leidinggevende dat de sfeer positief blijft en dat je je team kan blijven motiveren? Ook als de business zo plotseling terugvalt en dat je als leidinggevende ook even de oplossing niet voorhanden hebt. Wees daar open over en geef ruimte en aandacht aan de emoties die bij het team aanwezig is. Verken met elkaar ook de positieve kanten en kijk of je dit kan omzetten naar kansen.

Zorg dat je niet alleen aandacht hebt voor het collectief, maar ook aandacht voor de individu. Bel die ene werknemer even op en vraag hoe het echt gaat. Openheid en kwetsbaarheid geeft vertrouwen en kracht.



3)  Spiritueel - wie je wilt zijn?


Deze situatie maakt dat we creatiever en verbonden zijn dan ooit. We worden gedwongen om ons dagelijkse leven ‘tijdelijk’ anders in te richten.

Het is ook het moment om meer stil te staan bij wie je wilt zijn en wat je wilt betekenen. Als persoon, als team, als bedrijf. Hoe zien we graag de wereld met elkaar? Wat is onze purpose en wat kunnen wij hierin betekenen, als individu en als team?

Als leidinggevende kan je purpose gestuurd werken juist nu goed stimuleren. Vind met elkaar de tijd om stil te staan en te bedenken over hoe het anders kan. De situatie maakt al dat we anders moeten werken dan normaal. Dit is ook de tijd om vastgeroeste denkpatronen en routines te doorbreken. Sta als leidinggevende open voor alle initiatieven. Luister dan vooral ook naar de minderheid, naar die ene medewerker die normaal niet zo snel zijn mening of ideeën laat horen.

Wat kunnen wij, als team en als organisatie bijdragen aan een betere wereld? Kunnen we met elkaar deze negatieve situatie omzetten naar iets positiefs. Al is het een klein stapje beter.

Deze bijzondere tijd vraagt om reflectie, relativering, verbinding en vertrouwen. Sta in verbinding met jezelf, dan kan je pas verbinding maken met een ander.


Ik ben Anne Oskam, gecertificeerd NOBCO coach met ruim 23 jaar werkervaring in het bedrijfsleven. Ik begeleid ondernemers, leidinggevenden en professionals vanuit hun eigen kern, binnen de context waarin zij werken en leven, naar groei in persoonlijk leiderschap.


Ik bied face-to face coaching én e-coaching. Heb je behoefte aan een coach of mentor in deze onrustige tijd? Neem vrijblijvend contact met mij op.

19 weergaven0 opmerkingen
bottom of page